David Folkenflik

Late last week, The New York Times issued one of its biggest mea culpas in years. The nation's leading newspaper returned a Peabody award and a citation as a finalist for the Pulitzer Prize after retracting the core of its hit podcast series Caliphate.

In seeking to restore faith in its journalism, however, The Times may have demonstrated the persistence of some of the problems at the heart of this scandal. The paper's top editor participated in a podcast to help correct the record and to say, as he put it, "we got it wrong."

Updated at 9:33 p.m. ET

The New York Times has retracted the core of its hit 2018 podcast series Caliphate after an internal review found the paper failed to heed red flags indicating that the man it relied upon for its narrative about the allure of terrorism could not be trusted to tell the truth.

The newspaper has reassigned its star terrorism reporter, Rukmini Callimachi, who hosted the series.

Updated at 3:03 p.m.

Right now, Newsmax TV is trying to outfox Fox News.

No media outlet has done more to bolster President Trump over the past four years than Fox News. Yet the acknowledgment by Fox's reporters, anchors and even many opinion hosts that Democratic nominee Joe Biden won the election has provided an opening for the network's much smaller rival to peel off Trump's fans.

Copyright 2020 NPR. To see more, visit https://www.npr.org.

RACHEL MARTIN, HOST:

Updated at 3:09 p.m. ET

The chief executive over the Voice of America and its sister networks has acted unconstitutionally in investigating what he claimed was a deep-seated bias against President Trump by his own journalists, a federal judge has ruled.

Updated at 3:16 p.m. ET

There may be no media figure more important in preparing Republicans and President Trump himself for a post-Trump period than magnate Rupert Murdoch.

Copyright 2020 NPR. To see more, visit https://www.npr.org.

RACHEL MARTIN, HOST:

Twenty years ago this week, I begged my bosses to stop the presses so we could avoid reporting a huge story that wasn't true: that Texas Gov. George W. Bush had won Florida, and the presidency.

In the final stretch of a tough reelection campaign, a president who burst into public consciousness as a media sensation has returned to the warm embrace of conservative media outlets and their stars.

And they have been returning the favor: giving airtime to President Trump and broadcasting his rallies, and hammering Democratic presidential nominee Joe Biden, his family and his allies.

A regulatory "firewall" intended to protect Voice of America and its affiliated newsrooms from political interference in their journalism was swept aside late Monday night by the chief executive of the federal agency which oversees the government's international broadcasters.

It is a classic moment in the weeks before Election Day: a news outlet runs a front-page exclusive promising scandalous revelations about a big-ticket candidate.

This week, the New York Post published a story based on what it says are emails — "smoking gun" emails, it calls them — sent by a Ukrainian business executive to the son of Democratic presidential nominee Joe Biden. The story fits snugly into a narrative from President Trump and his allies that Hunter Biden's zealous pursuit of business ties abroad also compromised the former vice president.

A District of Columbia Superior Court judge has ruled that the U.S. Agency for Global Media's CEO, Michael Pack, acted unlawfully in seizing control of a fund designed to sponsor initiatives to ensure people living under repressive regimes have free and safe access to the Internet.

The Open Technology Fund helped to underwrite the development of Tor and Signal, technologies that let people access the Web and communicate securely and privately, even in countries like Iran and China that highly regulate such activities.

Copyright 2020 NPR. To see more, visit https://www.npr.org.

AILSA CHANG, HOST:

Updated at 10:30 a.m. ET, Fri. Oct 9

Five suspended officials at the U.S. Agency for Global Media are suing the agency, its new CEO and several of his most senior aides, alleging they are breaking the law — routinely — in pursuing a pro-Trump agenda for the Voice of America news service.

The acting director of the Voice of America said Monday night that he would reject any outside or political pressure on his newsroom's coverage following news reports that two pro-Trump political appointees at the VOA's parent agency had investigated the news service's White House bureau chief and accused him of anti-Trump bias.

Tucker Carlson appears to be made of Teflon. Fox News' top-rated host has been repeatedly accused of anti-immigrant and racist comments, which have cost his political opinion show many of its major advertisers. Yet Carlson endures in his prime-time slot.

Copyright 2021 NPR. To see more, visit https://www.npr.org.

LULU GARCIA-NAVARRO, HOST:

Copyright 2021 NPR. To see more, visit https://www.npr.org.

SACHA PFEIFFER, HOST:

At the Voice of America, staffers say the Trump appointee leading their parent agency is threatening to wash away legal protections intended to insulate their news reports from political meddling.

"What we're seeing now is the step-by-step and wholescale dismantling of the institutions that protect the independence and the integrity of our journalism," says Shawn Powers, until recently the chief strategy officer for the U.S. Agency for Global Media, which oversees VOA.

Copyright 2021 NPR. To see more, visit https://www.npr.org.

MARY LOUISE KELLY, HOST:

A group of veteran journalists for the Voice of America delivered a letter of protest Monday denouncing their parent agency's new CEO, Michael Pack, and alleging Pack's remarks in a recent interview prove he has a damaging agenda for the international broadcasters he oversees.

Copyright 2020 NPR. To see more, visit https://www.npr.org.

DAVID GREENE, HOST:

Copyright 2020 NPR. To see more, visit https://www.npr.org.

STACEY VANEK SMITH, HOST:

The legendary newspaper columnist Pete Hamill has died. He was 85. He was a New York City tabloid crusader, and that made him one of the most influential figures in the city for decades. In 2011, Pete Hamill spoke with WHYY's Fresh Air.

James Murdoch resigned Friday from the board of directors of News Corp., the publishing arm of his family's media empire, in a very public sign of dissent that typically plays out behind closed doors.

The rupture capped a period of intensifying criticism of the coverage and views offered by the news empire created by his father Rupert Murdoch. Those include News Corp.'s publications such as The Wall Street Journal and the New York Post and a sister Murdoch company, the Fox News Channel.

Broadcast ratings for nearly all of NPR's radio shows took a steep dive in major markets this spring, as the coronavirus pandemic kept many Americans from commuting to work and school. The network's shows lost roughly a quarter of their audience between the second quarter of 2019 and the same months in 2020.

Updated at 2 p.m. ET

Dozens of foreign nationals working as journalists in the U.S. for Voice of America, the federal government's international broadcaster, will not have their visas extended once they expire, according to three people with knowledge of the decision.

Those people — each with current or past ties to the agency — said the new CEO of the U.S. Agency for Global Media, Michael Pack, signaled he will not approve the visa extensions.

Updated 5:29 PM ET

The Los Angeles Times is moving to settle a proposed class-action lawsuit filed by six Black, Hispanic and female journalists at the paper contending that the under-representation of people of color there is a result of longstanding discriminatory pay practices.

New U.S. Agency for Global Media CEO Michael Pack swept into office like a man on a mission last week, firing the top executives and advisory boards of federally funded international broadcasters which weekly reach 340 million people abroad. A new lawsuit alleges he broke federal law in doing so.

President Trump's pick to lead the U.S. Agency for Global Media, Michael Pack, showed up to work Wednesday for the first time after being approved by the U.S. Senate two weeks earlier.

His words to staff were affirming. His actions were anything but.

The Los Angeles Times' top editor is scrambling to placate journalists of color after years of often-unfulfilled promises by the paper to make grand progress in the diversity of the newsroom's ranks.

Some journalists have used terms such as "internal uprising" to describe their anger over racial inequity at the paper. Scores have participated in intense internal debates over the LA Times' coverage of recent protests and hiring practices, to the point that senior editors have weighed in, promising to listen and learn.

Pages